Witamina D

Nie każdy wie co daje nam witamina D. Dawniej, kojarzono tę witaminę z profilaktyką krzywicy u niemowląt, jednak dziś wiemy, że jej wpływ na organizm ludzki jest znacznie większy. Współcześnie zauważono, że witamina D stymuluje ochronę przeciwbakteryjną organizmu, zaleca się suplementację witaminą D osobom z cukrzycą, reumatoidalnym zapaleniem stawów, czy narażonym na choroby układu krążenia. Przede wszystkim witamina ta chroni przed nowotworami i osteoporozą.Jak się okazuje, jej niedobór jest w dzisiejszych czasach niezwykle powszechny. Skąd uzyskuje się witaminę D? Głównie przez skórę, ponieważ wytwarza się pod wpływem promieni słonecznych, a także z jedzenia (ryby: łosoś, tuńczyk, makrela, żółtko jaj, ser, margaryna). Jednak, skoro najważniejszym źródłem witaminy D jest słońce, powinniśmy w okresie od maja do października spędzać jak najwięcej czasu na wolnym powietrzu. Jak się okazuje, nawet latem przebywamy w zamkniętych pomieszczeniach, a będąc na dworze przesadza się ze stosowaniem kremów z filtrem. Wcieranie wysokiego filtru w skórę praktycznie odcina możliwość wytworzenia się witaminy D po kontakcie ciała ze słońcem. Jeżeli nie drogą naturalną – przez kontakt ze słońcem i pokarm – to witaminę D można przyjmować także w postaci suplementu. Co więcej, zdaniem lekarzy suplementacja witaminy D powinna być powszechna, szczególnie iu dzieci i młodzieży do 18 roku życia i osób starszych. Należy jednak wziąć pod uwagę to, aby nie kupować kupowanie suplementów na własną rękę i poza aptekami. Badania suplementów diety wykazały, że dawki witaminy D są w nich zbyt małe lub wręcz toksyczne. Warto pamiętać także o tym, że witamina D jest wrażliwa na temperaturę i światło, dlatego musi być w odpowiedni sposób przechowywana. Zaleca się zakup witaminy D na receptę, po konsultacji z lekarzem rodzinnym lub specjalistą, np. endokrynologiem. Endokrynolog zaleci pobranie i badanie krwi w celu ustalenia niedoboru witaminy D w naszym organizmie, po czym przepisze optymalną dawkę na nasze potrzeby.

Comments are closed.

  • NADCHODZI JESIEŃ…JAK DBAĆ O ZDROWIE DOMOWYMI SPOSOBAMI?

    Zdrowie i odporność to podstawa prawidłowego funkcjonowania, a ich utrzymanie podczas nadchodzących chłodów będzie coraz trudniejsze. A więc ja podtrzymać odporność całkiem domowymi sposobami, odstawiając na poważniejsze problemy zdrowotne chemiczne lei na przeziębienie i grypę? Utrzymywanie prawidłowej gospodarki wodnej organizmu: Staraj się jak najczęściej uzupełniać wodę w organizmie. Jej stała obecność prawidłowo reguluje czynności organizmu …Read More »
  • Objawy braku magnezu i potasu w organizmie

    Lekarze podkreślają, że magnez w organizmie  spełnia bardzo ważne funkcje. Odpowiada on za funkcjonowanie całego układu nerwowego i mięśniowego. Poza tym wpływa na poprawę koncentracji i pamięci. Dlatego brak magnezu w organizmie objawy to tematyka szeroko omawiana przez wielu lekarzy i olbrzymie pole do edukowania pacjentów.Read More »
  • Zapalenie opon mózgowo-rdzeniowych

    Zapalenie opon mózgowo-rdzeniowych, bez względu na przyczynę, może rozwijać się bardzo szybko, dlatego nie należy czekać z przewiezieniem chorego do szpitala, jeśli tylko zauważymy niepokojące objawy. Nigdy nie można lekceważyć takich objawów jak wysoka gorączka, ból głowy, wymioty i sztywność karku. Przy szybkim rozwoju choroby pacjent może umrzeć w przeciągu kilku godzin od pierwszych objawów. …Read More »
  • Nieznany owoc – durian

    Spójrzmy na koszyk z owocami zakupionymi przez statystycznego Polaka. Banany, mandarynki, jabłko, pomarańcza. A w domu – patriotycznie. Śliwki w kompocie, dżem w wiśni – szklanek, gruszki. A jednak, są owoce, do których nasz Kowalski bez kija nie podejdzie. A dlaczego ten związek frazeologiczny można w tym przypadku potraktować dosłownie – przekonamy się zaraz… Zazwyczaj …Read More »
Grudzień 2017
P W Ś C P S N
« Cze    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031